Ev. Matei, cap. 3, vers. 13-17 (marți, 6 martie 2018)
Dragilor în această seară vom vorbi despre Botezul Domnului nostru Iisus Hristos.
Am ajuns la versetul al 13-lea din capitolul 3 al Evangheliei după Matei.
Matei 3, 13: “În acest timp a venit Iisus din Galileea, la Iordan, către Ioan, ca să se boteze de către el.”
Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune un lucru foarte interesant, prin perspectiva căruia veți înțelege mult mai bine acest eveniment al Botezului Domnului în Iordan.
În ochii evreilor Ioan Botezătorul era mult mai mare, mai de cinste decât Iisus Hristos. De fapt Iisus Hristos era un „necunoscut”, nu avea statutul de „persoană publică”. Nu ieșise în evidență cu faptele Lui.
De ce era Ioan mai mare decât Iisus Hristos în ochii lor?
Pentru că își petrecuse viața în pustie. Pentru că era fiul unui mare preot. Pentru că purta haină aspră care-i roadea pielea, pentru a-l face să nu iubească confortul lumesc. Pentru că el chema toată lumea la botezul său, și multă mulțime îl urma, îi asculta predicile, și venea să se boteze de către el. Pentru că Ioan era născut dintr-o femeie stearpă, și aceast fapt era o minune pentru ei…
În schimb Iisus Hristos era născut dintr-o femeie săracă. Nimeni nu știa minunile petrecute cu pruncul Iisus la naștere. Iisus Hristos trăise printre oameni, ca un om normal, crescuse printre copii, îmbracat în haine normale. Iisus era din lume, nu din pustie. Iisus Hristos venea și el să se boteze la Ioan Botezătorul alături de celelalte sute și mii de oameni. Dacă ar fi fost mai mare ca Ioan atunci n-ar fi trebuit să se boteze, se gândeau evreii.
Din aceste motive Sfântul Ioan Botezătorul era mult mai admirat de către popor decât Iisus Hristos. E foarte important să înțelegem acest aspect, căci din acest punct lucrurile vor avea o turnură radicală. Se vor schimba puternic.
Înainte de acest lucru, aș vrea totuși să fac o paranteză, asupra unei idei care mie mi-e foarte dragă.
Dragilor, gândiți-vă că în acest moment în România, în orașele și satele noastre, în blocurile și casele noastre, printre vecini, prieteni, rude și cunoscuți se află viitorul președinte al României, viitorul patriarh al României, viitorii prim-miniștri, viitorii mari oameni ai țării. Și poate unii dintre ei sunt copii și se joacă… Și ne întâlnim cu ei pe stradă, prin scara blocului, pe ulițele satului… Poate-i judecăm sau îi considerăm copii de nimic… sau fără mare viitor… Și totuși Dumnezeu ascunde în viața lor o mare lucrare.
Ce minune!
Pruncul-Dumnezeu Iisus Hristos a trăit 30 de ani, fără ca oamenii din jur să sesizeze mari diferențe în comportamentul Lui față de ei. Vă dați seama, ce înseamnă asta? Înseamnă că omul se înșeală adesea… Că omul păcătos, neconectat la Dumnezeu, trece pe lângă mari taine ale lui Dumnezeu și nu vede nimic. Cum l-or fi văzut oare prietenii de joacă pe Iisus? Cum l-au perceput oamenii pe adolescentul Iisus? Pe tânărul și blândul tâmplar, Iisus Hristos?
Acest gând că între noi sunt oameni care vor ajunge foarte slăviți și Dumnezeu va lucra mult prin ei, mă fascinează! De aceea cred că e bine să ne lărgim inimile noastre, și să fim mai atenți la fiecare om de lângă noi, să-i acordăm mai multă importanță, să punem mai mult preț pe binele din el, decât pe răul pe care-l judecăm în viața lui.
Revin, la botezul Domnului.
Pentru că Ioan Botezătorul știa că evreii îl consideră mult mai mare decât Iisus, el i-a atenționat din vreme că la un moment dat, cât de curând, va veni dintre ei unul care este MAI MARE DECÂT EL.
“Ioan le-a răspuns, zicând: Eu botez cu apă; dar în mijlocul vostru Se află Acela pe Care voi nu-L ştiţi, Cel care vine după mine, Care înainte de mine a fost şi Căruia eu nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălţămintei.” (Ioan 1, 26-27)
Vedeți cum spune că în mijlocul vostru se află acela pe care voi nu-L știți. Dumnezeu Însuși a vrut să stea ascuns în tot acest timp. Și iată ce spune despre Iisus Hristos înainte de a veni Acesta la botez.
“A doua zi a văzut Ioan pe Iisus venind către el şi a zis: Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii.” (Ioan 1, 29)
Acesta despre care eu vă spun, nu e un simplu om. Nu doar că nu are păcat. Nu doar că vă va ierta de păcate. Ci va ridica păcatul vostru. Adică Acesta are putere să-i convingă pe toți oamenii să nu mai păcătuiască. Nu numai să-i convingă dar să le și dea Harul Său pentru a învinge lucrările celui rău din ei și din lume.
“Acesta este despre Care eu am zis: După mine vine un bărbat, Care a fost înainte de mine, fiindcă mai înainte de mine era” (Ioan 1, 30)
Interesant de observat că Sf. Ioan Botezătorul e mai în vârstă decât Iisus cu 6 luni. Și când Sf. Ioan spune că era mai înainte de el, ce înseamna asta? Că doar n-a fost nicio vreme pe pământ când Iisus să existe ca om și Ioan să nu existe. Prin urmare această referire arată că Ioan Botezătorul se referă la faptul că Persoana lui Iisus Hristos există mai înainte de a exista el. Arătând astfel dumnezeirea Sa.
Mergem mai departe cu verstele din Evanghelia după Matei.
Matei 3, 14: “Ioan însă Îl oprea, zicând: Eu am trebuinţă să fiu botezat de Tine, şi Tu vii la mine?”
Începe acum un dialog interesant între Domnul Hristos și Ioan. Ioan îi spune că nu se cuvine ca eu să te botez pe tine. Tu Cel fără de păcat! Tu Cel pentru care eu am venit în lume! Dar observați că Sf. Ioan vorbește blând cu Domnul și nu i se împotrivește. Nu spune: Eu nu te botez! Ci îi arată că nu e firesc ceea ce se întâmplă. Ca Domnul care ridică păcatele lumii să vină el ca un păcătos să ia botezul pocăinței.
Domnul Hristos îi încuviințează acest gând, și îi lasă de înțeles că: Da, este anormal ceea ce se întâmplă.
“Şi răspunzând, Iisus a zis către el: Lasă acum, că aşa se cuvine nouă să împlinim toată dreptatea. Atunci L-a lăsat.”
Acest „lasă acum” arată că Domnul era deacord cu Ioan, dar încearcă să-i arate că se cuvine să împlinească toată dreptatea. Adică ce? Ce este această dreptate? Zice Sf. Ioan Gură de Aur că această dreptate este împlinirea perfectă a poruncilor lui Dumnezeu.
Dragilor, practic botezul lui Ioan era ultimul act al Vechiului Testament. Ultima cerință a legii vechi, ultima poruncă a legii vechi. Lege dată de Dumnezeu evreilor pentru a-i feri de păcate, pentru a-i face se conștientizeze propriile lor greșeli, și pentru a-i pregăti de venirea lui Mesia.
Domnul Iisus Hristos împlinește toate poruncile legii vechi. Toate rânduite de Moise. Și la final împlinește și această poruncă de la Dumnezeu, ca să se boteze în Iordan de către Ioan.
Din acest punct totul se va schimba radical. Tragem linie ca să vedem la ce punct suntem.
Ioan Botezătorul mare profet, slăvit în popor, oamenii aleargă la botezul lui pentru iertarea păcatelor | Iisus Hristos un necunoscut, fără nicio lucrare notabilă în popor.
Și de acum spune Sfântul Ioan că de acum el trebuie să se micșoreze și Iisus Hristos să crească. Practic, așa cum vă spuneam acum câteva seri, toată bula această de notorietate creată de Sf. Ioan, se va transfera către Iisus Hristos. Sf. Ioan a încălzit bine inimile evreilor, pentru a putea înțelege lucrarea DE MARE TAINĂ a celui ce vine după el.
Observați cum Domnul Hristos se smerește acceptând botezul lui Ioan. Nu ridică pretenții, ci face ascultare de Tatăl. Dar în asta vedem și mai mult slava lui Dumnezeu! Cu cât se coboară mai mult pentru a ne sluji, cu cât se micșorează pe Sine în fața noastră, considerat păcătos de evrei, cu atât El este mai slăvit căci prin asta își arată iubirea Lui cea mare față de oameni.
Matei 3, 16-17: “Iar botezându-se Iisus, când ieşea din apă, îndată cerurile s-au deschis şi Duhul lui Dumnezeu s-a văzut pogorându-se ca un porumbel şi venind peste El. Şi iată glas din ceruri zicând: „Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit”.
Dragilor, acum are loc o mare minune. În auzul unei mari mulțimi de evrei se aude glas din cer care spune: „Acesta este Fiul Meu cel iubit…”
Dar care acesta? Căci în prim-plan, pe „scenă” erau 2 oameni: Ioan și Iisus. Oamenii ar fi putut să creadă că Dumnezeu a trimis acest glas pentru plăcutul său Ioan, sfântul prin care a mișcat inimile a mii de oameni spre pocăință. Dar ca să nu există această confuzie. Se deschid cerurile și Duhul lui Dumnezeu se coboară în forma unui porumbel peste capul lui Iisus Hristos. Porumbelul vine și punctează clar Persoana către care se adresa acest glas. Către Iisus Hristos.
E foarte interesant de observat că la botezul lui Ioan nu se deschide cerul și nu coboară Duhul Sfânt. Botezul Domnului în Iordan este STARTUL începutului propovăduirii Domnului Iisus Hristos în întreaga lume. Tatăl anunță din ceruri lumea întreagă că prin ACESTA, prin Fiul lui drag binevoiește să mântuiască întreaga lume. Odată cu începutul lucrării de mântuire a Domnului Hristos, se coboară Duhul Sfânt peste El și peste lume. Iisus Hristos este Cel ce aduce pe Duhul Sfânt în lume.
Așa cum prin Adam s-au închis cerurile din cauza păcatului său… așa prin Iisus Hristos, noul Adam, se deschid cerurile, și Tatăl trimite pe Duhul Sfânt în lume.
Dragilor, vă rog să rețineți această dogmă FOARTE IMPORTANTĂ!
Numai Iisus Hristos aduce pe Duhul Sfânt în lume, în sufletele oamenilor! Unind în Sine firea Sa dumnezeiască cu firea omenească, Iisus Hristos aduce izvorul Harului în intimitatea omului.
Mai rețineți un lucru LA FEL DE IMPORTANT.
Singura sursă a Duhului Sfânt astăzi, și de la începutul creștinismului, în Creație este Iisus Hristos, Dumnezeu și Omul. De nicăieri altundeva nu vine Duhul Sfânt, decât din Trupul și Sângele Răstignit și Înviat al Domnului nostru Iisus Hristos. De aceea, cine crede că poate crește duhovnicește fără a se împărtăși mai des cu Trupul și Sângele Domnului, se înșeală. Căci Duhul în inima noastră nu vine de altundeva decât prin Iisus Hristos, pe care-L mâncăm la propriu. Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și se sălășluiește în Om prin Fiul.
De aceea dragilor, și noi când ne botezăm, se deschid cerurile și vine asupra noastră Duhul Sfânt. Vine în inima noastră și rămâne în noi și se înnoiește permanent prin Taina Spovedaniei (a Pocăinței) și prin Sfânta Împărtășanie.
Din acest moment toată atenția oamenilor se va muta către Iisus Hristos, care își începe propovăduirea cu un cuvânt puternic, cu minuni mari, și cu multă autoritate. Iisus Hristos vine între evrei ca UNUL CARE ARE PUTERE și cunoaște toate. Sufletele tuturor, gândurile și viitorul…
Iisus Hristos ar fi putut trăi pe pământ până azi, fără ca nimeni să-L omoare… Dar pentru că atât de multă împotrivire era în om față de Dumnezeu, se lasă omorât… se lasă stâlcit în teasc… și se face vin curat… Și împărtășește din acest SÂNGE (VIN) întreaga lume, dâruind tuturor VIAȚĂ.
Botezul e începutul lucrării Domnului, și începutul vieții noastre duhovnicești. Totul începe de la Botez.
Atât pentru această seară.
(Claudiu Balan)