Maica Domnului: O frumusețe care nu ispitește ci una care umple de har și te trage spre Dumnezeu
Peste 2 zile este marea sărbătoarea a Adormirii Maicii Domnului, sau mai simplu spus ziua urcării ei în cer. Este ziua în care Domnul o ia la Sine pe Mama Sa cu tot cu trup. M-am tot gândit dacă să fac două întâlniri pe Zoom despre acest mare praznic… dar până la urmă am zis că e vacanță și nu știu câți dintre voi veți fi interesați de aceste întâlniri.
Apoi am zis că o să vă las scris câte ceva… dar parcă nici așa sufletul meu nu se învoia… Sunt prea păcătos ca să vorbesc eu despre Preacurata. Dar citind ieri și azi despre Ea la Sf. Grigorie Palama și la Sf. Teofan al Niceii am zic că măcar câteva gânduri de folos să vă las aici. Și cine va avea timp să le citească și să se bucure de ele, foarte bine.
Despre Maica Domnului am putea vorbi foarte mult, și foarte adânc… dar nu avem nici timp și nici poziția sufletească să urmăm cu gândirea și prin contemplație cine a fost Ea și ce a făcut.
Așa cum v-am spus adesea, Maica Domnului (Fecioara Maria) nu a fost ca și ceilalți sfinți ci cu mult mai presus decât ei toți. Pe cât se deosebește luna în strâlucirea ei pe cer față de stele, pe atât se deosebește Maica Domnului de toți sfinții și de toți îngerii. Mai luminos ca ea pe cerul lumii este Soarele-Hristos. Dar paradoxal, Ea i-a dat trup omenesc acestui Soare.
Dumnezeu S-a făcut om ca să unească pe toate cu Sine. Pe om cu Dumnezeu, natura toată cu Dumnezeu, universul întreg cu Dumnezeu, și chiar lumea nevăzută a îngerilor cu Dumnezeu. Această unire negrăită a lui Dumnezeu (cel necreat) cu creatura Sa a avut loc prin această Fecioară Curată Maria.
În Ea, în pântecele ei a avut loc această unire, care rămâne în veșnicie.
Cine e această femeie de s-a învrednicit de această cinste atât de mare? Cea mai mare Taină a întregului univers și a întregii istorii a creației este întruparea lui Dumnezeu. O taină cu efecte ieri, azi și în veșnicie. Efecte pe care vom trăi și le vom tot descoperi și nu se vor termina niciodată, căci mare taină este că Dumnezeu se unește cu toate cele pe care Le-a făcut.
La săvârșirea celei mai mari taine din univers, Domnul o ia pe Preasfânta Fecioară Maria ca partener al Lui. Dar nu oricum, ci i se face fiu și o alege pe Ea să-i fie mamă. De mai înainte de a face lumea Domnul a pus la cale toate și s-a gândit pe cine va să aleagă dintre toate femeile lumii drept mamă a Lui.
Domnul, cel ce știe toate, și nimic nu este ascuns, s-a uitat la toți oamenii de pe pământ și la toți îngerii din cer și a văzut iubirea și râvna lor către Dumnezeu. Și a analizat să vadă cine dintre toți Îl va iubi cel mai mult… Îl va asculta cel mai mult… Îl va urma cel mai mult… Și prin mintea Lui ageră și prin gândul lui de nepătruns și adânc, Domnul a hotărât că din toți oamenii pământului, Maria cea care se va naște în Israel din Ioachim și Ana, este omul care-L va iubi cel mai mult.
Ea este femeia care din toate femeile lumii va răspunde dragostei Sale cu toată puterea, fără rest, fără urmă de păcat, fără gând rău, fără nicio împotrivire.
Când vă veți uita la icoana Maicii Domnului de acum înainte, să vă gândiți ca Ea este, așa cum Dumnezeu a văzut de mai înainte, femeia (omul) care L-a iubit și-L va iubi cel mai mult. Ea este femeia care se va smeri cel mai mult înaintea Lui și cu nimic nu i se va împotrivi voii Lui sfinte. Maica Domnului este femeia care-i va deveni mamă, căci numai Ea se apropie atât de mult de caracterul Fiului Ei.
Cum oare trebuia să fie femeia ce avea să-i fie mamă lui Dumnezeu, adică Unuia Sfânt, Unuia Domn?
Această femeia trebuia să fie întru toate frumoasă și blândă ca el, smerită și curată ca El, nevinovată ca El, ascultătoare de Tatăl ca Fiul ei, curajoasă ca El, răbdătoare ca El, iubitoare de oameni ca El, și așa mai departe…
Preasfânta Născătoare de Dumnezeu este asemenea Fiul ei și Fiul ei, Iisus, seamănă cu Ea.
Dumnezeu uitându-se la sporirea duhovnicească a fiecărui om de pe pământ din toate momentele istoriei a văzut că nimeni nu va spori atât de mult ca Fecioara Maria care s-a învrednicit a fi receptacul al lui Dumnezeu.
Domnul „a făcut-o mai apoi cum I-a bineplăcut pe această Pururea Fecioară ca palat al Lui Însuși” (Sf. Grigorie Palama)
Domnul a făcut-o pe Fecioara Maria Împărătească a întregii făpturi.
Maica Domnului a fost făcută Mijlocitoare între Dumnezeu și om și Împărăteasă.
„Ea n-a mijlocit doar între două neamuri alese, ci stând între Dumnezeu și neamul omenesc, pe Dumnezeu L-a făcut fiu al omului, iar pe oameni i-a făcut fii ai lui Dumnezeu. Căci numai Ea s-a arătat deasupra oricărei firi Mamă a lui Dumnezeu din fire și prin nespusă naștere a devenit împărăteasă a întregii făpturi din lume și de dincolo de lume.” (Sf. Grigorie Palama)
Ca semn al faptului că Ea a devenit Împărăteasă a lumii, nu sunt hainele, nici diademele sau pietrele prețioase cu care s-a împodobit, nici culorile și veșmintele speciale sau podoabele împărătești. Maica Domnului a fost îmbrăcată de Fiul ei cu „niște haruri de nespus și de neînțeles, niște puteri și lucrări mai presus de fire care tind sus, mai presus chiar de înseși ordinele cerești.” (Sf. Grigorie Palama)
Maica Domnului a primit în Ea însăși pe Cel în care sunt toate comorile și Ea a fost cortul Lui uimitor.
Maica Domnului nu e doar sfântă ca orice sfânt care are virtuți dumnezeiești. Ea are toate virtuțile! Ea are toată înțelepciunea și frumusețea lui Dumnezeu primită în dar. Ea însăși este icoana cea mai dorită a frumuseții în univers.
„Prin multele și feluritele Ei frumuseți Ea s-a arătat pe pământ ca o minune a minunilor și a întrecut prin strălucire luminătorii și mințile cerești.” (Sf. Grigorie Palama)
Fecioara Maria este hotar și mijlocitoare între creat și Necreat.
„Numai Ea singură e hotar al naturii create și necreate, și nimeni n-ar putea veni la Dumnezeu decât prin Ea și prin Mijlocitorul care S-a născut din Ea, și nici unul din darurile lui Dumnezeu n-ar putea fi făcute atât îngerilor, cât și oamenilor decât prin Ea.” (Sf. Grigorie Palama)
„Cine oare L-ar putea iubi pe Acesta [Iisus] mai mult decât Mama Lui, care nu numai că L-a născut ca Unul-Născut, dar L-a născut singură fără însoțire, ca afecțiunea ei să fie dublă prin fire, neîmpărțită de nici un soț.”
Auziți ce zice Sf. Grigorie despre Ea !
„Ea poartă în mijlocul sufletului ei întreaga Treime necreată, din Care pe Unul L-a zămislit fără sămânță și, fiind fecioară, L-a născut fără dureri.”
Maica Domnului poartă în Ea toată Sfânta Treime! Adică Dumnezeu întreg, deplin, Tatăl cu Fiul și cu Duhul Sfânt sălășluiesc în Ea deplin și fără s-o mai părăsească vreodată. Toate harurile se împărtășesc tuturor făpturilor prin Fecioara. De la întrupare și până în veacul cel nesfârșit, „orice arătare a luminii, orice emanare dumnezeiască și orice descoperire a tainelor cu maximă obârșie dumnezeiască și orice fel de harisme duhovnicești sunt pentru toți cu neputință de încăput fără Ea.”
Maica Domnului este:
- cauza a celor dinaintea Ei
- patroană a celor de după EA
- oferitoarea celor veșnice
- Ea este tema profeților
- Ea este începutul apostolilor
- Ea este temelia martirilor
- Ea este postamentul învățătorilor
- Ea este slava celor de pe pământ
- Ea este desfătarea celor din cer
- Ea este podoaba întregii creații
- Ea este izvor și rădăcină a bunurilor negrăite.
- Ea este pisc și desăvârșire a tot ce-i sfânt.
Prin Ea ni se deschid toate câte sunt sus în cer și câte sunt jos pe pământ.
Auziți ce spune Sf. Teofan al Niceii despre Maica noastră dragă.
„Oceanul harurilor Ei este cu adevărat nemărginit și este de nestrăbătut chiar și pentru îngeri.” (Sf. Teofan al Niceii)
Ce cuvânt ar putea atinge măreția slavei ei ?
„Maica Domnului este rezultatul extraordinar, excepțional și deiform la maximum al înțelepciunii creatoare a lui Dumnezeu și al harului Său îndumnezeitor.” (Sf. Teofan al Niceii)
deiform = în forma lui Dumnezeu = asemănător cu Dumnezeu
„Maica Domnului este statuia inimitabilă a frumuseții pline de har și înfrumusețătoare a bunăcuviinței Binelui, oglinda foarte transparentă a fecioriei confecționată de Dumnezeu, în care se arată în chip foarte transparent Icoana Dumnezeului Celui Nevăzut.” (Sf. Teofan al Niceii)
Dacă am vedea-o pe Maica Domnului în realitate în fața noastră, am fi cu adevărat fermecați și uimiți cu totul de frumusețea Ei.
O frumusețe care nu ispitește ci una care umple de har!
O frumusețe care te urcă cu gândul la Dumnezeu și te face să-ți dorești să fii ca Ea…
Frumoasă ca Ea, plină de har ca Ea, apropiată de Dumnezeu ca Ea, iubitoare de Dumnezeu ca Ea….
Toate ale Maicii Domnului, atât cele din interior cât și cele din exterior ne trag spre Dumnezeu, căci El este deplin în Ea.
Nu e făptură mai frumoasă în acest univers ca Ea.
Ea și Fiul Ei sunt cele mai frumoasă făpturi și nimeni și nimic nu vor ajunge vreodată la măsura lor.
„Așadar Maica Domnului transcede și depășește cu excelențe incomparabile toată creația văzută și gândită și Ea și-a câștigat în chip strălucit o atât de mare stăpânire peste toate, încât este și se numește Împărătească a întregii creații.” (Sf. Teofan al Niceii)
Auziți ce spune Sf. Teofan!
Imnele de laudă aduse Maicii Domnului sunt cinstite și respectate în mod egal ca Evanghelia Fiului Ei !
Căci Ea a născut izvorul Evangheliei.
Ea a adus în lume Înțelepciunea Întrupată a lui Dumnezeu, pe Logosul Tatălui.
În Maica Domnului se unește deplin toată creația cu toată Dumnezeirea.
Atât de mare este Ea!
Ea este scopul pentru care s-a creat întregul Univers!
Așa spune Sf. Maxim Mărturisitorul.
În Maica Domnului cu pruncul în brațe vedem cea mai frumoasă și adevărată poveste de dragoste între Dumnezeu și om.
Cum stă pruncul Iisus în brațele mamei Sale cu tot dragul bucurându-se și sărutând-o, așa vrea să stea în inimile fiecăruia dintre noi veșnic, iubindu-ne și îmbrățilșându-ne.
Autor: Claudiu Balan
14th august 2024 @ 1:52 am
Atat de frumos ! Cum pot face parte din intalnirile pe zoom? ma intereseaza .multumesc
14th august 2024 @ 12:06 pm
Vă rog să-mi scrieți pe whatsapp la telefonul 0740 004 215 și apoi vă adaug pe grup ca să știți când vor fi întâlnirile și cum se desfășoară.