Ev. Matei, cap. 11, vers. 1-9. S-a îndoit Sf. Ioan Botezătorul de Iisus Hristos?
În această săptămână vom continua cu Evanghelia după Matei. Am ajuns la capitolul 11.
Să pornim la drum.
- Sfârşind Iisus de dat aceste învăţături celor doisprezece ucenici ai Săi, a trecut de acolo ca să înveţe şi să propovăduiască mai departe prin cetăţile lor.
După ce Domnul Hristos le dă sfaturi detaliate apostolilor îi trimite la propovăduire. Ca să facă ei înșiși experiența aceasta a conlucrării cu Harul și puterea lui Dumnezeu.
- Şi auzind Ioan, în închisoare, despre faptele lui Hristos, şi trimiţând pe doi dintre ucenicii săi, au zis Lui:
- Tu eşti Cel ce vine, sau să aşteptăm pe altul?
Sfântul Ioan Botezătorul era deja prins de regele Irod, după cel mustrase că s-a căsătorit cu cumnata sa. În închisoare fiind, Sfântul Ioan trimite la Domnul Hristos pe doi ucenici cu o întrebare foarte ciudată: „Tu ești Hristosul? Tu ești Mesia? sau așteptăm pe altul?”
E aproape de necrezut ca Ioan Botezătorul, profetul lui Mesia să întrebe acest lucru. Ce erau profeții? Oameni aleși de Dumnezeu din popor prin care El vorbea către ei, atunci când nu mai putea vorbi prin preoții depărtați de El.
Profeții erau oameni prin care Dumnezeu își făcea cunoscută voia Lui pentru Israel, pentru ce urma să se întâmple cu acest popor. Prin profeți Dumnezeu chema pe oameni la pocăință. Anunța pedepse. Chema la luptă, anunța victorii… sau înfrângeri…. Profeții vorbeau despre întâmplări viitoare și uneori chiar despre Mesia.
Ioan Botezătorul este REȚINEȚI profetul SPECIAL al lui Mesia. Ioan Botezătorul avea ca unică misiune să ANUNȚE PE MESIA. Să-L arate oamenilor.
De aceea Sf. Ioan este numit Înaintemergătorul Domnului, căci el deschidea mintea oamenilor pentru a înțelege cine este acest Iisus al lui Iosif și al Mariei, pe care ei îl știau din poporul lor.
Cum oare, profetul lui Mesia (cel așteptat de mii de ani în Israel) pune această întrebare: „Tu ești Mesia sau așteptăm pe altul?”
La prima vedere am putea spune că fiind în închisoare Sfântul Ioan a deznădăjduit, simțind apropierea morții sale… și a vrut să știe dacă e adevărat sau nu ceea ce el a susținut o viață întreagă. Dar veți vedea că adevărul este altul. Sfântul Ioan Gură de Aur ne va arăta foarte convingător prin multe argumente (pe care vi le voi înșira mai jos) că Sfântul Ioan Botezătorul nu s-a îndoit nicio clipă că Iisus este Mesia.
Cum să se îndoiască de Hristos cel care a zis: „eu nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălţămintelor” (Luca 3, 16)?
N-a zis Sf. Ioan: „Şi eu nu-L cunoşteam pe El, dar Cel ce m-a trimis să botez cu apă, Acela mi-a zis: Peste Care vei vedea Duhul coborându-Se şi rămânând peste El, Acela este Cel ce botează cu Duh Sfânt.” (Ioan 1, 33) ?
N-a văzut Sf. Ioan Botezătorul pe Duhul Sfânt sub forma unui porumbel?
N-a auzit Sfântul Ioan Botezătorul glasul Tatălui din ceruri, cum să se îndoiască de Iisus Hristos?
Nu l-a oprit Sfântul Ioan pe Iisus atunci când a venit să se boteze, zicându-i că nu e vrednic ca el să-L boteze?
Nu le-a zis Sf. Ioan Botezătorul ucenicilor: „Acela trebuie să crească, iar eu să mă micşorez.”?
N-a mărturisit Sfântul Ioan Botezătorul întregului popor că Acesta – Iisus, îi va boteza cu Duh Sfânt și cu foc?
N-a zis Sfântul Ioan despre Domnul Hristos că aceasta este: „Mielul lui Dumnezeu Cel ce ridică păcatul lumii”?
Cum să se îndoiască, el ce descria atât de frumos și clar lucrarea lui Mesia în întreaga lume, nu doar în Israel?
Cum oare acum când Iisus făcea atâtea minuni și vorba despre El se dusese în tot Israelul și mai încolo, și când arăta prin multe semne că El este Mesia, cum să se îndoiască Ioan de El?
Acum când Domnul învia morții și alunga diavolii din oamenii, semne foarte mari ale puterii Dumnezeiești, cum să se îndoiască Sfântul Ioan chiar acum?
Așa de slab era Sf. Ioan în credință? El care a trăit în pustie în cele mai aspre nevoințe? El care l-a mustrat chiar pe rege pentru fărădelegea sa, și nu se temea de moarte? El, care și-a câștigat până și respectul lui Irod care-l aprecia mult și recunoștea în el lucrarea lui Dumnezeu? Nicidecum.
Sfântul Ioan Botezătorul nu s-a îndoit de Mesia nicio clipă. Cum să se-ndoiască, el pruncul care a săltat în pântecele maicii sale Elisabeta când Maica Domnului a venit la ea și avea în pântece pe Mesia? Ioan Botezătorul îl vestea pe Iisus Hristos înainte de a se naște, cum să se-ndoiască el?
El care a trăit ca un înger în pustie și ca ultimul dintre oameni, cum să fie atât de slab în credință?
Gândiți-vă cum nu s-ar fi rușinat el înaintea ucenicilor lui care erau martori la tot ceea ce a zis despre Iisus Hristos, văzându-i slăbiciunea în credință? Scopul acestei trimiteri a acestor doi ucenici către Domnul Hristos, cu această întrebare era altul.
Sfântul Ioan Botezătorul știa că ucenicii lui au fost cuprinși de gelozie față de Domnul Hristos, și că ei căutau o ocazie să-și arate această gelozie….
Cum ar fi putut Sfântul Ioan să-și arate înaintea evreilor nesiguranța în privința lui Mesia când știau că există între ei deja această îndoială, și că el cel care L-a propovăduit atât de mult pe Mesia, le-ar fi alimentat și mai mult nesiguranța și necredința?
Ucenicii lui Ioan aveau o oarecare îndepărtare față de Iisus Hristos care a alimentat o gelozie ascunsă față de El, iar asta iese la iveală în acest episod:
“Şi s-a iscat o neînţelegere între ucenicii lui Ioan şi un iudeu, asupra curăţirii. Şi au venit la Ioan şi i-au zis: Rabi, Acela care era cu tine, dincolo de Iordan, şi despre Care tu ai mărturisit, iată El botează şi toţi se duc la El.” (Ioan 3, 25-26)
Se vede că ei vin să-i zică Domnului Hristos:
„Atunci au venit la El ucenicii lui Ioan, zicând: Pentru ce noi şi fariseii postim mult, iar ucenicii Tăi nu postesc? ” (Matei 9, 14)
Acești ucenici ai Sfântului Ioan încă nu aveau o părere clară despre cine era Iisus Hristos. Aveau o părere mediocră despre El și una foarte bună despre Ioan, maestrul lor, îndrumătorul lor. Ei nu sufereau să vadă că zi de zi faima lui Iisus crește iar cea a sfântului Ioan scade, după cuvântul acestuia.
Invidia îi împiedica să creadă în Iisus Hristos. Invidia era pentru ei un zid care le închidea calea pentru a merge la el. Atât cât Sfântul Ioan era cu ei îi învăța și-i îndemna continuu dar văzându-se gata gata de a muri, se apleacă cu și mai multă putere și grijă asupra lor.
El se temea să nu rămână în sufletul lor vreo sămânță de dezbinare și să rămână separați totdeauna de Iisus Hristos.
Dacă le-ar fi zis să meargă să-L afle pe Iisus Hristos că El este mai mare decât mine, ei ar fi luat aceste cuvinte ca rod al smereniei lui, a modestiei sale și departe de a-i desprinde de el, ele ar fi dublat această iubire mare pe care o aveau pentru el.
Ce face deci Sfântul Ioan? Vroia să-i învețe prin ei înșiși cum face Iisus Hristos minuni. El nu-i trimite pe toți la Iisus ci alege doar pe doi dintre ei. Doi care erau dispuși să creadă, ca achitându-se de misiunea lor fără șovăire, să vadă ei înșiși diferența care era între Iisus Hristos și el.
Ioan îi trimite pe acești ucenici la Domnul Hristos cu această întrebare: „Tu ești Cel ce vine sau așteptăm pe altul?”
Domnul când îi vede, știind prea bine gândurile lui Ioan, nu le spune: „Da, eu sunt!”. Ci chiar atunci vindecă niște bolnavi, și le arată prin faptă puterea Lui, și apoi le zice.
- Şi Iisus, răspunzând, le-a zis: Mergeţi şi spuneţi lui Ioan cele ce auziţi şi vedeţi:
- Orbii îşi capătă vederea şi şchiopii umblă, leproşii se curăţesc şi surzii aud, morţii înviază şi săracilor li se binevesteşte.
- Şi fericit este acela care nu se va sminti întru Mine.
Domnul Hristos îi întărește în credință și le arată acestor ucenici că puterea lui Mesia e mult mai mare decât a Sfântului Ioan, și lucrarea primită de la Dumnezeu era una cu mult mai importantă în lume decât a maestrului Ior, Ioan.
Când oare a vindecat Ioan un orb? Când a vindecat un șchiop, un lepros? Când a dat auzul unui surd? Când a înviat morții?
Și observați cum zice: „fericit este acela care nu se va sminti întru Mine” pentru că multă îndoială aveau față de El, zice Sfântul Teofilact al Bulgariei. Motivul pentru care Sfântul Ioan Botezătorul a trimis pe ucenicii săi cu această întrebare la Hristos, a fost să-i întărească în credință și să-i apropie de Dumnezeu-Omul Iisus.
Cum să se îndoiască de Mesia, Ioan Botezătorul care este cel mai mare profet al Vechiului Testament?
Cu Ioan se încheie Vechiul Testament…. Se cuvinea ca dintre toți, cel mai mare profet să fie chiar cel care avea să mărturisească direct, fără taină, pe Iisus Hristos, pe Mesia.
Mergem mai departe.
- După plecarea acestora, Iisus a început să vorbească mulţimilor despre Ioan: Ce-aţi ieşit să vedeţi în pustie? Au trestie clătinată de vânt?
Poate că mulțumile auzind întrebarea lui Ioan Botezătorul s-au nedumerit, iar Domnul ca să nu-i lase în întuneric și necredință imediat intervine. Poate că mulțimile s-au smintit… crezând că Ioan și-a schimbat atât de repede gândurile, deși înainte îl mărturisea pe Hristos.
Iar Domnul începe să le zică parcă: Nu este Ioan trestie! adică ușor schimbător ca o trestie ce o bate vântul… Căci dacă era în acest fel la ce-ați mai ieșit în pustie după el? Căci nu ca la o trestie ați ieșit – adică ca la un om care se clatină, ci ați ieșit ca la un om mare și statornic, zice Sf. Teofilact al Bulgariei.
- Dar de ce aţi ieşit? Să vedeţi un om îmbrăcat în haine moi? Iată, cei ce poartă haine moi sunt în casele regilor.
- Atunci de ce-aţi ieşit? Să vedeţi un prooroc? Da, zic vouă, şi mai mult decât un prooroc.
Dacă Sfântul Ioan ar fi vrut să facă compromisul l-ar fi făcut… Dar n-a făcut compromisul nici cu plăcerile lumii, căci de aceea zice Domnul de hainele lui aspre, căci acestea îi aduceau suferință nu desfătare. Și dacă ar fi făcut compromisul ar fi stat în case împărătești nu la închisoare.
„Vezi de aici că nu se cuvine ca adevăratul creștin să parte haine moi.” (Sf. Teofilact)
Ioan este considerat de Domnul Hristos mai mult decât un prooroc, pentru că el față de ceilalți care L-au proorocit pe Mesia, el chiar L-a și văzut.
Cam atât pentru această seară.
Las pentru joi a doua parte a discursului Domnului Hristos despre Sfântul Ioan.
(Claudiu Balan)